Разведен(а) = второкачествен(а) ?!

 Повод да напиша това е случайната ми среща с майката на един мой съученик.

След дежурните „Как си, що си? Работиш ли? Къде?“ дойде ред и на децата. Разказах накратко (ако въобще мога да бъда кратка) за моите и на свой ред попитах за съученика ми. Лицето на майка му помръкна.

– Ох, не питай! – казва ми тя.

 И аз започвам да рисувам страшни апокалиптични картини в главата си. Всички майки си представят винаги най-лошото. Жената продължава:

– Хванал се е с една жена…

  И преди да успея да се зарадвам гласно, тя допълва:

–  Разведена!

 Тук започна да плаче. Аз вече съжалих за въпроса си, но въпреки това се взимам в ръце и казвам:

– Добре, де и какво от това, че е разведена?! Разбират ли се двамата?

– Да –  казва тя

– Той щастлив ли е?

– Да.

– А какъв е тогава проблемът? – недоумявам аз.

– Ами, нали ти казвам.  Разведена е.

  Такаааа… Разведена била. А сега, де!

Познавам много разведени хора, някои от тях дори са ми приятели. (О, ужас! с какви хора дружа) и никога, ама никога не съм гледала на тях като хора второ качество. Да, знам, че аз преценям от друга страна, а не като майка, но след разговора с майката на съученика ми се замислих. Ако моите деца един ден имат връзка с разведен(а) как бих реагирала? Ами никак! Първо, защото живота си е на децата и какво и с кого ще правят си е техен избор. Второ, защото ако децата ми са здрави щастливи и се чувстват добре какво повече бих могла да искам? 

Освен това,  за да се разведе един човек значи нещо не е вървяло както трябва между него и партньорът му. Това изобщо не означава, че точно този човек не е стока и че развода е бил заради него самия. За един развод според мен винаги имат вина и двамата партньори. Тук отварям скоба, за да поясня, че изключвам случаите, в които е намесен алкохол и психически или физически тормоз. Затварям скобата.  

Но пък не винаги трябва да се търси вина у някого. Жив пример за мен са наши семейни приятели, които живяха заедно 4-5 години отгледаха две деца и най-неочаквано се разведоха. Да, ама въпреки това се налага да се виждат и се разбират чудесно. Нито той плюе по неин адрес, нито тя -по негов, както и би трябвало да бъде според мен.  Просто несходство в характерите казват и двамата.  А и двамата са прекрасни хора и много самоотвержени приятели.

 Защо семейният статус е мерило за качествата на човека? Дали защото години наред по време на комунизма ни се натрапваше, че семейството е градивната единица на обществото и че разведените  са дамгосани. Защо  етикет „разведен(а)“ автоматично означава некачествен?

Лично за мен много по-лошо когато нещо в семейството не върви  никой от двамата да не направи нещо, за да промени нещата. И да си живеят в караници, недомлъвки, сумтене, викове, недоверие или абсолютно безхаберие един за друг. Най-малкото заради децата. Най-малкото защото за децата не е никак здравословно да растат в такава „мила“ семейна среда. Не разбирам хората, които не се развеждат заради децата си. Децата растат и идва ден, в който всяко от тях  поема своя път в живота. Тогава всичките тези години на търпение заради тях те осъждат на самота. Оставаш сам, въпреки че живееш с някого. Осъзнаваш, че живота  ти почти  е минал. Връщаш се назад и съжаляваш, че не си променил нищо когато е трябвало.

Вероятно се иска много смелост, за да се разведеш. И безусловната подкрепа на приятели и родители. И увереност, че ще се справиш и сам(а)  по-нататък. И сигурност, че правиш това, защото наистина трябва да го направиш, за да промениш живота си към по-добро. Хората, които са минали през бракоразводните дела нямат нужда от етикети  и укорителни погледи. Нямат нужда от упреци. Достатъчно са преживели и без околните да ги заклеймяват.

Просто ги приемете като хора, като приятели.

И не бързайте да съдите за тях само защото са разведени!

 

П.П. По всяка вероятност ще преработя това писание по някое време, тъй като препрочитайки го виждам, че не се е получило това, което исках да се получи. Не съм успяла да кажа всичко, което исках да кажа. За сега ще го оставя така.

7 Responses to “Разведен(а) = второкачествен(а) ?!”


  1. 1 birdita октомври 23, 2008 в 6:41 pm

    Много си ми актуална, да знаеш🙂
    Особено откакто мъжът, с който съм, ми каза, че е казал на майка си за мен. И на мен първата ми мисъл беше – ама казал ли й е, че съм с дете? Защото, повярвай ми, майките още повече реват как се загробва милото им момченце да гледа децата на друг мъж. Мда.
    Не посмях да попитам.

  2. 2 keklanka октомври 23, 2008 в 7:49 pm

    Въх! И аз сама останах наскоро и с дете.. аууууу, горко ми😀 Но да оставим майтапа осъзнавам, че не само майките реагират така, ами и млади хора… но всичко си има особено положителна страна, така гнилите круши около нас окапват по-лесно и единствената истинска, сочна и прекрасна круша весело се поклаща на дръвчето и ни вика при себе си🙂

  3. 3 М. октомври 23, 2008 в 8:34 pm

    Сетих за случая, в който възрастна съседка ме среща и разпитва за това как битува леля ми…Аз разказвам, отсреща ми се кима одобрително и ми се казва“ Много хубав човек е леля ти, много хубав, нищо че е разведена…“🙂.

  4. 4 craftsgifts октомври 24, 2008 в 6:40 am

    @Бърди, абсолютно съм наясно, че ако има и деца работата става мазало. Майката на мъжът от гореспоменатата двойка по време на развода му живи ожали собствените си внуци. „Ама децата… ама милите те…“ Защо никой не помисли за тях? Какво ще стане сега с тях?“ И все в тоя дух. Все едно, че са останали сираци. После, когато той срещна друга жена (с дете) бяха страшни панаири, заплахи и манипулации, за да я остави. Именно, за да не гледал чужди деца. Той обаче тропна по масата (нещо абсолютно неприсъщо за него) и каза: „Това е жената, която обичам и това е нейното дете. То не е чуждо.“ Точка. Ами, взеха се двамата, да ти кажа и си живеят щастливи сега. Надявам се при теб да не се стига до такива ексцесии. Но пък от друга страна и keklanka е права, че това е страхотна цедка.
    И, да, жалкото е, че и млади хора разсъждават по този начин.
    Аз си мисля, че проблемът в голяма степен се дължи на онова прословуто „Какво ще кажат хората?!“
    Сега, като се замисля обаче, майка ми също би реагирала като майката на моя съученик. Спомням си как ме разпитваше за мъжа ми (понеже той е по-голям от мен) защо до тези години не се е оженил. И на езика й беше въпросът „Да не би да е разведен?“, но никога не ме попита за това. Явно са говорили с баща ми и той я е възпирал да го направи.
    Мисля, че тази нагласа към разведените ще изчезне с времето. По-точно, надявам се да дораснем до там, че това да не е дамга.
    @M, че хубав човек е явно леля ти. Щом и разведена я приемат за хубав човек, значи явно е такъв. Да е жива и здрава! 😉

  5. 5 birdita октомври 24, 2008 в 1:03 pm

    Ехх, как ме умили с тази история с тропването по масата🙂
    Направо се размечтах :)))))))

  6. 6 craftsgifts октомври 24, 2008 в 1:17 pm

    Не се умилявай, де! При теб няма да се наложи да се тропа по масата, защото всичко ще е наред!😉

  7. 7 birdita октомври 24, 2008 в 2:43 pm

    🙂
    Няма да спамя повече хубавия ти пост с моята особа, само да ти кажа Благодаря🙂


Вашият коментар

Обърни внимание!(cc) craftsgifts

Creative Commons License.
OnePlusYou Quizzes and Widgets
Created by OnePlusYou

Категории

Колко хора без работа има в момента на сайта

web counter

Посетиха ме от …

free counters


My blog is worth $2,258.16.
How much is your blog worth?

октомври 2008
M T W T F S S
« Септ   Ноем »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

